Sunday, November 25, 2012

langtang expidition


Tak sabaq dan super excited untuk berlepas ke Nepal buat kali kedua, so bulan depan dah ready untuk preparation mental dan fizikal, banyak kena trainning, trekking sessi pemanasan, jogging, kena pi gym dengan climbing.







climbing antara sukan aku minat, sejak pindah dari cheras, aku nak ulang alik pi gym climb pon susah, nak pi putrajaya jauh sangat, aku rasa macam nak drill jek wall rumah aku nie. Kalau la aku boleh tembok wall dinding rumah aku, aku nak drill dari pintu masuk sampai la bilik tido, balik keje keje, motivasi aku nak sampai bilik tido, aku kena boulder dulu hehehe :), itu kalau la. Climbing kalau ada kawan-kawan sedap skit, kalau sorang takat aku boulder jek. Aku memang minat climbing, dan aku bukan nak kejar sangat masuk comp, just hanya nak fitness badan sahaja, nak kuatkan tangan dan jari. Bila dah lama tak climbing, otot dah rasa mcm lembik dan tulang dh masuk kedalam. Disebabkan aku tinggal 1 bulan untuk trainning, so aku kena climbing jugak walau macam mana sekali pon untuk mendapatkan fitnes dari fizikal dan mental.


Sebulan sahaja tinggal untuk aku berangkat ke Nepal untuk expidition langtang Valley & Gosaikunda. Cabaran besar bagi aku adalah terpaksa menempuh cuaca yang sejak pada januari nie, mungkin trekk basah dan salji tebal, setakat sekarang badan aku nie tahan sejuk dalam cuaca yang terlampau, cuma apa yang risau, bila sejuk, masalah altitude sickness sahaja.

Barang-barang untuk preparation mendaki aku tak payah nak pening kepala, sebab aku dah beli semua barang tu waktu aku dinepal hari tu, save duit sikit, jaket, sleeping bag, boot, thermal, down jaket, snow cap dengan ubat-ubatan dan yang paling penting dan perlu dijaga adalah pil cirit birit dan pil pembersih air. Rasanya barang yang aku perlu beli adalah stick, stick aku hari tu patah, terpaksa aku pakai buluh. Dan aku perlu bawak adalah tent. Insyallah aku akan save budget dengan tido dalam tent dan ade lagi barang yang aku beli adalah snow grip, snow grip paling penting bila berjalan atas snow tebal, perjalanan lebih cepat, kalau tak pakai snow grip, memang jalan lambat sebab nak control badan daripada jatuh, licin memang licin.

Ok la kawan-kawan next entry aku cerita lagi apa yang menarik yang aku tengah buat :)

Selamat Membaca !!

0 comments:

Followers

  © udeyismail Udeyismail by udeyismail 2008 'DEPARTURES BY UDEYISMAIL'

Back to TOP